Please wait, loading...

Jak pokonać efekt jo jo

Skąd bierze się efekt jo-jo? Czy diety mają sens? Jak efektywnie schudnąć – po prostu „przestać się odchudzać!” Zobaczcie, jak działa nawyk podjadania i, co zrobić, by go „rozmontować”

Clipboard01

ZAJADANIE STRESU?

Tuczący stres. Dlaczego zestresowani mają większy problem z nadwagą i otyłością? Jak uwolnić się od „zajadania stresu”? Ponad 25% Polaków cierpi na otyłość. W ciągu ostatnich 2 lat odsetek osób, które mają problem z nadwagą w kraju powiększył się, a Polacy znaleźli się w pierwszej piątce najbardziej otyłych narodów w Europie.

OTYŁE DZIECI?

Ponad 15 proc. dzieci jest zagrożonych cukrzycą – wynika z badań przeprowadzonych w ramach Ogólnopolskiego Programu Profilaktyki Cukrzycy i Chorób Cywilizacyjnych PoZdro, w czterech miastach – Gdyni, Warszawie, Lublinie i we Wrocławiu.

DLACZEGO TYJEMY W ZWIĄZKU ?

Jednym z najczęściej powtarzanych wytłumaczeń jest to, głoszące, że ludziom – po „usidleniu partnera” – zwyczajnie przestaje zależeć. Nie muszą już się podobać płci przeciwnej, co oznacza że mogą sobie pofolgować. Po części, jest to prawda. Jednak za tyciem stoją też inne czynniki.

KIEDY CZEKOLADA RZĄDZI ŻYCIEM…

Jak rozpoznać uzależnienie od słodyczy? Jak się od nich odzwyczaić? Czy powinno się rezygnować ze słodyczy całkowicie, czy wystarczy je ograniczyć?

DLACZEGO WODA ZATRZYMUJE SIĘ W NASZYM ORGANIZMIE ?

Opuchnięte kostki, palce lub okolice pod oczami, zmęczenie i rozdrażnienie – to podstawowe objawy zatrzymywania wody w organizmie. Mogą być spowodowane przez złą dietę, zaburzenia hormonalne, niską aktywność fizyczną lub poważne choroby.

CO PIĆ PRZED SNEM ?

Mleko, woda z cytryną, herbata a może zioła – co pić przed snem? Bezsenność to jedna z najczęstszych dolegliwości dzisiejszego społeczeństwa. Stres, nadmiar zajęć i codzienna gonitwa sprawiają, że wieczorem zamiast się wyciszyć, wciąż jesteśmy nabuzowani. Wystarczy jednak gorący napój na chwilę przed snem, by organizm się nieco wyciszył i spokojnie przespał ustawowe 8 godzin.

ZDROWIE MIESZKA W JELITACH

Zdrowie mieszka w jelitach – czy ich stan przyczynia się do zdrowia całego organizmu? Zazwyczaj swoje centrum dowodzenia lokalizujemy w głowie. To ona odpowiada za zdolność logicznego myślenia, analizowanie, odczuwanie radości. Okazuje się jednak, że na nasze „ja” składa się nie tylko to, co dzieje się w głowie, ale też to, jakie sygnały otrzymujemy z brzucha!

NIEPOHAMOWANY APETYK

Kontrola apetytu w naszych organizmach jest dość złożona. Zaangażowane są w nią hormony, przewód pokarmowy i układ nerwowy . Najważniejsze w całym procesie wydają się jednak dwa hormony – GRELINA I LEPTYNA. Najpierw musimy wyeliminować przyczyny fizjologiczne i medyczne, a następnie przejść to tych emocjonalnych.

ZABURZENIA ODŻYWIANIA – BULIMIA

Etymologicznie nazwa bulimia pochodzi od bulimis, co dosłownie oznacza „byczy głód”. Według badania z grudnia 2009 r, ponad jedna na dziesięć kobiet cierpi na zaburzenia odżywiania w postaci objadania się czy bulimii. Osoba chora jednorazowo potrafi zjeść porcje sięgające nawet 30-stu tysięcy kalorii. Zaburzenia odżywiania w głównej mierze dotyczą dziewcząt i młodych kobiet (ok. 90–95 proc. przypadków).

KOMPULSYWNE JEDZENIE

Jedzenie kompulsywne określane jest także jako uzależnienie od jedzenia, ponieważ objawia się ono nagłymi napadami jedzenia bez poczucia głodu. Podczas ataku spożywane są zazwyczaj bardzo duże ilości różnorodnego pokarmu. Napady występują w sposób okresowy i mają zazwyczaj podłoże psychologiczne.

JELITA NASZ DRUGI MÓZG

Dziś wiemy, że jelitowy układ nerwowy, choć pracuje samodzielnie (mózg nie przekazuje mu sygnałów, jak szybko ma przebiegać perystaltyka jelit czy ile soków trawiennych ma wydzielić żołądek), pozostaje w ścisłym związku z mózgiem i spełnia w ciele rolę drugiego centrum dowodzenia: reaguje na stres, sprawdza stan bariery ochronnej organizmu przed mikrobami i podnosi alarm w przypadku zagrożeń.

ORTOREKSJA – KIEDY ZDROWE ODŻYWIANIE STAJE SIĘ OBSESJĄ ?

Trudno zaprzeczyć temu, że spożywanie produktów naturalnych to inwestycja w dobre samopoczucie i prawidłową pracę organizmu. Jednak, kiedy naturalne i zdrowe odżywianie zaczyna przyjmować znamiona „obsesji”, kiedy zawładnie twoimi myślami i ukierunkuje większość działań właśnie na obszar odżywiania – to oznacza, że wpadłeś w pułapkę zastawioną przez sidła ortoreksji.

NAJBARDZIEJ TUCZĄCE PRZYSMAKI, KTÓRYM ULEGAMY PODCZAS WAKACJI.

Smażona ryba z frytkami na obiad, a na deser gofry z bitą śmietaną i polewą czekoladową. To jedne z najchętniej jadanych wakacyjnych „przysmaków”. W których potrawach i przekąskach kryją się największe kaloryczne pułapki?

JAK SOBIE PORADZIĆ Z NOCNYM PODJADANIEM

Powodem nocnego, niepohamowanego jedzenia jest chęć rozładowania stresu. Jeśli nie mamy innych sposobów na obniżenie emocjonalnego napięcia sięgamy po produkty żywnościowe.

Clipboard02 kopia

UZALEŻNIENIE OD SŁODYCZY – JAK SIĘ OD NIEGO UWOLNIĆ ?

Cukier okazuje się bowiem dla naszego organizmu nie mniej narkotyczny niż kokaina. Obie substancje podobnie oddziałują na nasz mózg i powodują podwyższenie poziomu serotoniny i dopaminy, czyli hormonów wywołujących uczucie szczęścia i pobudzenie. Organizm z czasem przyzwyczaja się jednak do pierwszych dawek i kolejne takie uczucie daje tylko dawka większa

Clipboard01 kopia

JAK NIE PRZYTYĆ W ŚWIĘTA?

Święta Bożego Narodzenia to czas ciepła rodzinnego i dużej ilości pysznych, tradycyjnych potraw. Utrzymanie zdrowych nawyków jedzeniowych w chwilach, gdy jesteśmy ze wszystkich stron wystawiani na pokusy, nie jest łatwe.

pns_2014_12

8 PRODUKTÓW, KTÓRE POTĘGUJĄ GŁÓD

Uczucie głodu to wynik skomplikowanych reakcji zachodzących w mózgu, żołądku, trzustce i krwiobiegu. Zapanowanie nad nim to prawdziwa sztuka. Niejednokrotnie przecież po posiłku ciągle mamy ochotę na kolejne przekąski.

pns01

ODŻYWKI A SUPLEMENTY. CZYM SIĘ RÓŻNIĄ?

Jagody acai, energetyki w kapsułkach, karnityna, witaminy w ponadprzeciętnych dawkach i białko. Jaka jest różnica między suplementami a odżywkami? Czy spożywanie tych substancji to tylko moda, czy może suplementy i odzywki rzeczywiście są potrzebne w sportach siłowych? Czy od suplementów można się uzależnić nie tylko psychicznie? W studiu Dzień Dobry TVN gośćmi byli: trener personalny Dariusz Rycaj oraz Elżbieta Lange – psychodietetyk i coach zdrowia.

ddtvn09

JAK JEŚĆ, ABY ŻYĆ, A NIE ŻYĆ, ABY JEŚĆ?

Jedzenie jako nagroda, jako kara, jedzenie w poczuciu winy, na pociechę i na nudę. Każde z tych stylów żywieniowych, uaktywniane w dzieciństwie, w życiu dorosłym „pomaga” stać się grubym dorosłym. W studiu Dzień Dobry TVN gościem była Elżbieta Lange – psychodietetyk i coach zdrowia. Jak słuchać swojego ciała i ośrodka sytości i głodu?

ddtvn2

JAK NIE ZAJADAĆ SWOICH PROBLEMÓW?

Włącza się Wam od czasu do czasu „szwendacz kuchenny” i wydaje się Wam, że kiedy patrzycie na leżącą na blacie czekoladkę, ona mówi do Was: „zjedz mnie, zjedz”? A ponieważ nie lubicie odmawiać, sięgacie po nią – mimo że tak naprawdę nie jesteście głodni i wiecie, że za chwilę dopadną Was potężne wyrzuty sumienia. O czym mowa? O głodzie emocjonalnym. Jak sobie z nim radzić powiedziała w Dzień Dobry TVN psychodietetyk Elżbieta Lange.

ddtvn1